Motion10

Een dag op pad met een Data & Analytics Consultant

5 juni 2020
  1. Deel op LinkedIN

Dit is geen dag als andere dagen – samen met mijn collega Alvin(Senior Strategisch Consultant) ben ik onderweg naar een Museum in het land. Op een missie met de volgende vraag; Hoe is het nou echt om als Data & Analytics Consultant te werken voor Motion10? Vandaag neem ik jullie mee!

Hoe is het om als Data & Analytics consultant te werken voor Motion10.

Ik liep een dagje mee met Alvin Amatsari, Senior Strategisch Consultant Data & Analytics bij Motion10, om dat te ervaren. Hij is al 4 jaar in dienst bij Motion10 en heeft bij verschillende klanten innovatieve BI projecten gedaan. Alvin en andere collega’s helpen het museum om beter inzicht te krijgen in de behoeften van bezoekers. Maar hoe gaat dat in zijn werk? En wat is het eindresultaat?

De bezoeker centraal stellen

Om de bezoeker zo goed mogelijk van dienst te zijn, zowel voorafgaand aan het bezoek als tijdens en na het bezoek, wil het Museum de beschikbare informatie over hun bezoekers zo goed mogelijk inzetten. Ze willen geautomatiseerde inzichten op structurele basis verkrijgen in de vorm van dashboards en reports. Daarnaast wil de organisatie ook self-service BI opzetten voor intern gebruik.

Data structureren

Vanuit het Museum was er behoefte aan een partner die kon helpen met het structureren van het datalandschap en het aanbieden van de data aan de medewerkers. Motion10 reageerde op deze aanvraag, en na een positief referentiebezoek door het Museum bij één van onze klanten zijn wij afgelopen februari een samenwerking gestart.

De situatie in kaart brengen

Om de huidige situatie en de gewenste situatie in kaart te brengen heeft Alvin in twee dagen vijftien medewerkers van het Museum geïnterviewd. De medewerkers hadden allemaal eigen uitdagingen en daarmee dus ook eigen behoeftes. Zij willen de aanwezige data gebruiken om hun dagelijkse informatievraagstukken te beantwoorden.

Uit deze interviews werd duidelijk dat er behoefte was aan een platform waar data geïntegreerd zou worden en een platform waarin medewerkers op basis van deze geïntegreerde dataset zelf hun analyses konden uitvoeren om hun dagelijkse informatievraagstukken te beantwoorden.

Multidisciplinaire aanpak met Change & UX Design

Vanwege de behoefte van het Museum om meer data-gedreven te willen werken is er vanuit Motion10 gekozen voor een multidisciplinaire aanpak.Alvin: “We gaan echt voor het grotere geheel en daarom worden de eindgebruikers zo vroeg mogelijk betrokken bij het project.” Collega’s Hanane (Change Consultant) en John (UX Designer) hebben hier een groot aandeel in.

Samenwerking als een geoliede machine

Eenmaal aangekomen bij het Museum krijgen we gelijk een belletje van onze collega’s die er ook bijna zijn. We beginnen de dag – na een lekkere kop thee en een praatje over het weekend – met een stand-up. Er zijn geen verstorende factoren die ons in de voortgang belemmeren. Naast het Motion10 team is de Product Owner van het Museum vanaf het begin nauw betrokken bij het project. Er heerst een goede sfeer en er wordt eerlijk en open gecommuniceerd.De dag gaat er als volgt uitzien: de laatste puntjes op de i zetten, lunchen, demo en als afsluiter een workshop voor de eindgebruikers. Wat mij opvalt is dat de samenwerking tussen het Museum en Motion10 echt loopt als een geoliede machine.

De Product Owner en Alvin zijn bezig met de laatste data terwijl John bespreekt of de User Interface goed is afgestemd op de eindgebruikers. Hanane is in een andere ruimte in gesprek met de communicatieadviseur. De tijd vliegt echt voorbij – tijd voor een lekkere snelle gezonde lunch. Na de lunch lopen we naar de locatie waar de demo gegeven wordt.

De Product Owner en Alvin geven de demo voor de afdelingen Financiële Zaken en Kwaliteit & Business Control. In de demo wordt gelijk duidelijk dat de dagelijkse werkzaamheden voor de medewerkers gemakkelijker zullen worden dankzij de rapportages. Heel leuk om te zien dat er zo enthousiast gereageerd wordt.

De volgende sprint

Na de demo geeft John een workshop aan de eindgebruikers van de afdeling Marketing. Deze workshop is bedoeld om de behoeftes te bepalen voor de start van de nieuwe sprint. Het resultaat van de workshop wordt verwerkt in een Customer Journey map. Hierin wordt het dagelijks proces van de medewerker in kaart gebracht.

Parallel hieraan vertaalt Alvin de informatie naar een functioneel ontwerp en hier begint het ontwikkelproces van de rapportage. De data wordt ontsloten, bewerkt, gemodelleerd en vervolgens verwerkt in een Power BI rapport.

Zo wordt de informatiebehoefte voor de verschillende groepen medewerkers binnen Museum stap voor stap in kaart gebracht, en verwerkt in de opmaak van de dashboards én het onderliggende dataplatform. Op naar de volgende sprint.

Meer weten?

Na de workshop zit deze interessante dag er voor mij weer op. Ik wil het Museum bedanken dat ik een dagje mocht meelopen. Wil jij meer weten over werken bij Motion10 als D&A Consultant of wil jij meer weten over onze visie en aanpak op het gebied van Data & Analytics?

Met plezier Met plezier Met plezier Met plezier Met plezier Met plezier Met plezier Met plezier Met plezier

Met plezier

Motion10’ers vinden het belangrijk dat ze met plezier bijdragen aan de organisatie. Dat plezier zoeken we in de uitdaging in ons werk en in het delen van onze kennis, maar ook in de samenwerking en de omgang met onze collega’s. We organiseren regelmatig uitjes en evenementen, om onze passies buiten het werk met elkaar te delen en samen plezier te maken.

Kom eens langs op één van ons events

Kom kennisdelen en kennismaken bij één van onze events Of plan een virtueel kopje koffie met ons in!

Eerstvolgende events:

  1. Dinsdag 15 september 2020 - NextStep 2020 – Ready for a changing world
  2. Dinsdag 22 september 2020 - Workshop: App in a Day
Ik lust wel een kopje koffie!