Motion10

Paul van Rijn werkt als Service Manager bij de unit Managed Services. Hij heeft een grote rol van betekenis binnen zijn functie, maar ook buiten zijn functie maakt hij impact. Zo is hij lid van de Ondernemingsraad (OR), helpt hij mee met het organiseren van het eindfeest en heeft hij een grote rol gehad bij de totstandkoming van de standaard manier van werken binnen Motion10.  

 

Wat is de rol en impact van de OR op Motion10? 

Ik ben sinds een half jaar betrokken bij de OR, net voor het moment dat HSO ons heeft overgenomen. Wij zijn verantwoordelijk voor controle van grote zaken en veranderingen die binnen de organisatie spelen. Zijn er bedrijfswijzigingen die de directie wil doorvoeren? Dan gaat dit ook altijd langs de OR. Dingen die te maken hebben met wijzigingen in functies, nieuwe proposities en een overzicht van hoe het gaat binnen Motion10, gaat allemaal langs de OR.  

 

Waarom ben jij lid geworden van de OR?  

OR leden worden gekozen vanuit de organisatie. Ik wilde graag lid worden, omdat ik het zelf fijn vind om mee te denken over het beleid van Motion10 en om de directie uit te dagen om op een andere manier te kijken. Je krijgt inzicht met hoe de directie over zaken denken die leven binnen Motion10.  

Je bent met een heel team bezig om Motion10 te blijven verbeteren. Bijvoorbeeld met de overname van HSO kwam er veel zaken naar boven om te bespreken. Het was een drukke tijd, maar wel een hele leuke tijd. Het bevalt nog steeds heel erg!  

 

Ook in jouw functie maak je veel impact op Motion10. Hoe help jij als Service Manager mee aan de standaard manier van werken? 

We hebben veel aandacht besteed aan de manier van samenwerken met managed services en het projectteam dat bij een klant zit. Eerst werd een project afgerond en dan overgedragen naar Managed Services. Dat wilde we anders doen.  

We zijn toen binnen Motion10 begonnen met een nieuwe manier van werken. Dit is uiteindelijk de Pitwall aanpak geworden. Managed Services is echt onderdeel van die pitwall aanpak. Zo lopen we al mee met het team tijdens de projecten en helpt het beheer team ook mee aan development werkzaamheden. Dit is een mooie toegevoegde waarde, want zo kan de oplossing veel makkelijker in beheer genomen worden en is er ruimte om tijdens development al feedback te kunnen geven op het project.  

We hopen dat we op deze manier van werken nog meer projecten kunnen gaan doen, want we willen nog meer groei binnen Managed Services.  

 

Wat vind je het leukste aan je werk?  

Ik zit echt tussen de twee werelden in. Ik ben veel bezig met de klant kant, maar ook aan de interne kant van het project. De klant heeft bepaalde afspraken en kwaliteitsvoorwaarden en ik moet intern schakelen zodat dit op de juiste manier geregeld wordt. Zo kunnen problemen en wijzigingen op tijd worden opgelost.  

De servicemanager is daar binnen de schakel, het ultieme doel is om dit goed te regelen. In dat spanningsveld acteren is het leukste aan mijn werk. Dit bouwt een leuke band op met mijn collega’s. Je weet wat je aan elkaar hebt.  

 

Waarom werk je bij Motion10?  

Ten eerste staat het gewoon goed bij Motion10. We hebben een mooi kantoor, goede werkplekken en een lunch die elke dag geregeld wordt. De directie is aanspreekbaar en zit gewoon tussen de rest van de medewerkers op kantoor.  

Ook organiseren we veel leuke activiteiten. Sportieve activiteiten zoals Mudmasters en zomercompetitie voetbal, maar ook het eindejaarsfeest. Hierbij heb ik afgelopen jaar mogen helpen bij het organiseren. Manon en Kirsten pakken dit normaal op, maar zij konden wel wat hulp gebruiken. Afgelopen jaar was heel gaaf en we zijn alweer druk bezig met het organiseren voor het komende eindejaarsfeest!  

Door Stephanie Barendrecht, Managing Consultant Apps & Infra

Gastcolleges waren voor mij vaak hoogtepunten tijdens mijn studie. Nog maar enkele jaren geleden genoot ik als student aan de Erasmus Universiteit Rotterdam van de verhalen van gastdocenten. Die voelden veelal als interessante ‘ver-van-mijn-bed-shows’ en eerste “sneak peaks” van de werkelijke wereld. Daarom was het een leuke en bijzondere ervaring dat ik onlangs met mijn collega Teun de Jong een gastcollege mocht geven aan studenten van ‘mijn’ universiteit.

Low code

In mijn werk bij Motion10 ben ik full time bezig met low code applicatieontwikkeling. Low code is een belangrijke digitale innovatie omdat het niet alleen professionele developers, maar ook niet-IT’ers in staat stelt business apps te ontwikkelen die werkprocessen optimaliseren. Over het beste thema voor het gastcollege hoefde ik dan ook niet lang na te denken: ‘Een introductie in de wereld van low code’. Wat is low code eigenlijk? Waarom zou je het willen gebruiken? En welke processen gaan wij door met onze klanten, zodat wij goed begrijpen wat hun specifieke wensen zijn en de ontwikkelde oplossingen maximale toegevoegde waarde leveren?

Future Learning

Het thema van het gastcollege was een schot in de roos. Niet verbazingwekkend, want alle aanwezige studenten volgen de minor Future Learning. Tijdens deze minor identificeren zij zelfstandig een probleem om vervolgens een prototype van een digitale oplossing op te leveren. Dat zij hierbij hun creativiteit en verbeeldingskracht gebruiken blijkt uit de video die de minor heeft gemaakt over de rol van digitale innovatie in het leren van de toekomst aan de universiteit.

Vanuit brede probleemstelling in kleinere stappen meerwaarde creëren

Waar in veel andere gastcolleges gefocust wordt op ‘the sky is the limit’, wilde ik graag laten zien hoe je vanuit een brede probleemstelling in kleinere stappen meerwaarde kunt creëren voor de eindgebruiker. Volgens deze aanpak verloopt ook meestal een ontwikkelproces dat wij met onze klanten doorlopen om te komen tot de beste digitale oplossing. Dit maakte het thema begrijpelijk en relevant voor de studenten.

In dagelijks werk het verschil maken

Uitdagend waren de diverse achtergronden van de studenten: van psychologie tot sociologie en bedrijfskunde. Na hun studie zullen zij aan de slag gaan in verschillende functies bij uiteenlopende organisaties. Hoe geef je ze dan allemaal wat mee waar ze na het gastcollege wat mee kunnen? Gelukkig is één ding is zeker: met een digitale innovatie als low code kunnen zij allemaal in hun toekomstig dagelijks werk voor zichzelf en hun organisatie het verschil maken.

Ideeën gerealiseerd zien tot oplossingen

Want digitalisering is (nog meer als in mijn studententijd) allesbehalve een ver-van-mijn-bed-show. Het is er altijd en overal. Zakelijk en privé. In elk kantoor en in elke woning. Mijn boodschap aan de studenten: zorg dat je ook als niet-IT’er kunt bijdragen aan digitale oplossingen. Juist iets als low code, dat de kloof tussen medewerkers in de business en professionele ontwikkelaars minimaliseert, maakt dit mogelijk. Wat is er tenslotte mooier dan je ideeën gerealiseerd zien tot oplossingen voor zowel jezelf als je organisatie!

Nieuwsgierig naar werken met low code?

Ben jij nieuwsgierig naar werken met low code? Neem gerust eens contact met mij op via stephanie.barendrecht@motion10.com. Ik ga graag met je in gesprek.

UX Designer John Wilson over de NN/G Conferentie

John Wilson is Data & Analytics Consultant en UX Designer bij Motion10. Aanstaande zondag vertrekt hij naar de NN/G Conferentie, de grootste op het gebied van UX Design wereldwijd. In een persoonlijk verhaal deelt hij wat de deelname aan dit congres betekent voor hemzelf, Motion10 en onze klanten.

Aanstaande zondag vertrek ik, John Wilson, naar de Verenigde Staten, Los Angeles om daar deel te nemen aan dé User Experience Conferentie van de Norman Nielsen Group. Het is zeker niet de eerste keer dat ik deelneem aan deze conferentie. Maar wat het dit keer bijzonder maakt – los van het feit dat het in LA is – is dat ik na het volgen van de training en het succesvol voltooien van gekoppelde examens de certificering van UX Master in ontvangst mag nemen.

Ik wil jullie graag meenemen in wat de training inhoudt en wat voor kennis ik op ga doen de komende periode.

De Norman Nielsen Group conferentie

De NN/G is een organisatie die zich voornamelijk bezighoudt met onderzoek en consultancy op het gebied van UX. Wat hen zo bijzonder maakt is dat de organisatie is opgericht is door de twee pioniers op het gebied van User Experience; Don Norman en Jacob Nielsen. Twee namen die ik tijdens het begin van mijn studie – inmiddels alweer zeventien jaar geleden – meegekregen heb als dé goeroes op dit gebied.

Zij bieden met hun organisatie wereldwijd een breed programma aan dat betrekking heeft op alle raakvlakken van UX. Voor beginners tot gevorderden in het werkgebied. Door zorgvuldig de topics voor de week te selecteren creëer je een op maat gemaakte training waar je niet teleurgesteld van kan raken!

De specialismen binnen UX

De topics behelzen een drietal kernspecialismen, namelijk: Interaction Design, UX Management en UX Research. Het trainingsprogramma van NN/G is zodanig opgebouwd dat je na het bijwonen van elke dagtraining een examen kunt doen. Na het  behalen van vijf examens verdien je een UX certificaat.

Wanneer je ervoor kiest om binnen het genoemde specialisme vijf examens te doen en deze succesvol afrondt, kun je naast je certificaat een specialisme toevoegen. Inmiddels heb ik voor de specialismes Interaction Design en UX Management de trainingen gevolgd en de examens succesvol afgerond. Wat nu voor mij nog open blijft is de topic UX Research.

De UX Master

Mocht ik deze week succesvol afronden betekent het dat ik mijn certificering op drie specialismen heb behaald. Met de certificering op drie specialismen verdien je de felbegeerde titel van UX Master. Deze master certificering getuigt van de kennis die ik extra heb mogen vergaren. De aankomende week zal ik mij op de volgende onderwerpen richten binnen het specialisme Research:

Deze onderwerpen sluiten erg goed aan bij de huidige UX Design aanpak die ik samen met collega’s verfijnd heb voor Motion10. We zien dat deze aanpak heel veel waarde toevoegt voor onze klanten; oplossingen sluiten beter aan bij de wensen van eindgebruikers én bij de strategische doelen, waardoor de ROI van IT-projecten veel hoger wordt. Daarnaast zie ik ook een hoop kansen om de kennis die ik op zal doen in te zetten om de klanten nog beter te helpen.

De toegevoegde waarde van een UX Master

Binnen Motion10 krijg je – volgens het idee van de missie, de “Cirkel van Groei” –  de kans om jezelf te ontwikkelen aan de hand van onder andere een studiebudget dat vrij te besteden is. Mijn kennis op gebied van UX heb ik – naast mijn studie – veelal opgedaan door in de praktijk bezig te zijn met het vak.

Het NN/G congres biedt mij de mogelijkheid om te toetsen of hetgeen ik binnen en buiten Motion10 wil uitzetten op het gebied van User Experience het juiste is. Daarnaast krijg ik de tools en middelen die vandaag de dag nodig zijn om het vak beter uit te kunnen voeren. De Master certificering is meer dan alleen prestige maar ook duidelijk een erkenning en bevestiging voor het opdoen van kennis op het vakgebied.

Een laatste reden waarom dit zoveel betekent voor mij persoonlijk: in de Microsoft-wereld is certificering bijna vanzelfsprekend. De rol van MVP wordt door Microsoft breed gedragen en betekent écht iets voor mensen die ermee bekend zijn. Op het gebied van UX is er geen groter platform op het gebied van Certificering dan NN/G.

Wish me luck!

Jaarlijks worden er bij Motion10 awards uitgereikt aan verschillende collega’s. Dit jaar mocht het team UX de award voor Innovatie in ontvangst nemen. Het is voor mij een bewogen jaar geweest waarin ik kon oogsten van de basis, die ik in de voorgaande jaren heb mogen opzetten. Het aannemen van een extra teamlid creëerde een beweging die in rap tempo ervoor zorgde dat we succesvoller meer onderscheidend vermogen wisten te crren bij bestaande en nieuwe klanten. 

Motion10 awards 

In mei ben ik vijf jaar in dienst bij Motion10 en ik heb inmiddels vijf eindejaarsfeesten meegemaakt. Tijdens het eindejaarsfeest van Motion10, waarbij elk jaar groots uitgepakt wordt, worden er Motion10 awards uitgereikt. Een aantal weken van tevoren worden collega’s genomineerd op basis van hun inzet op de topics Marketing en Sales, Cultuur en Innovatie.  

Een mooi moment waarbij de gehele organisatie stil staat bij de prestaties van teams en individuen die voor hun inzet in het zonnetje worden gezet. Dit jaar mocht ik samen met mijn collega Daniel Treuren de prijs ontvangen voor innovatie.    

UX als innovatie 

Bij innovatie denken we vaak aan technologie, maar juist ook het professionaliseren van onze aanpak om meer succesvol en onderscheidend te zijn is enorm innovatief! Dit is één van de redenen die voor Motion10 doorslaggevend waren om de Award voor Innovatie dit jaar uit te reiken aan het team UX.  

Sinds mijn binnenkomst bij Motion10 ben ik er groot voorstander van geweest om de verschillende aanpakken die er bestaan omtrent User Experience toe te passen op producten en diensten die wij leveren. Het is voor echte techbedrijven zoals Motion10 erg lastig om zo’n aanpak toe te passen. In mijn optiek heeft dat te maken met verschillende dingen.  

De technologie gaat erg snel, dit vinden we als IT-ers erg leuk en we vinden het ook supergaaf als we de nieuwste technology in kunnen zetten bij klanten. Dit zorgt ervoor dat vaak nog de technologie leidend is in trajecten.  

Het is een lange weg geweest om duidelijk te maken wat de toegevoegde waarde is van UX en hoe het complementair kan zijn aan de techniek maar vooral ook hoe het bijdraagt aan het in gebruik doen nemen van producten en of diensten. De Award voor Innovatie laat volgens mij mooi zien dat we op de juiste weg zijn.  

Team UX heeft in 2019 duidelijk impact weten te maken bij collega’s en bij klanten.

UX in 2020 

Team UX heeft in 2019 duidelijk impact weten te maken bij collega’s en bij klanten. Dit zal niet onopgemerkt blijven in 2020. Onze ambitie is dat UX een onderdeel zal blijven van de aanpak en uitingen die we als Motion10 ontwikkelen. Samenwerking met de verschillende business lines zal ervoor zorgen dat we vanuit de basis meer menscentraal onze producten en diensten zullen opleveren. Het UX-team zal versterkt moeten worden met andere aspecten van het gehele UX-spectrum; hierbij denken we bijvoorbeeld aan usability testing en interactiemodellen. 

Ik ben enorm blij met de manier waarop Motion10 UX omarmt en mij de ruimte heeft weten te geven om mijn passie verder te ontwikkelen binnen de organisatie. Ik hoop daarnaast dat met de aandacht die UX nu krijgt binnen de organisatieook anderen geïnspireerd raken door dit verhaal. 

Met doorzettingsvermogen en een positieve mindset kun je binnen de muren van Motion10 daadwerkelijk werken aan je eigen persoonlijke groei. Iets waar Motion10 voor staat. Want door persoonlijke groei werken we allemaal mee aan die Cirkel van Groei.

Ook de Cirkel van Groei leren kennen? 

Wil jij meer weten over de Cirkel van Groei en wat die voor jou kan betekenen? Dat kan! We vinden het altijd leuk om kennis te maken met nieuwe mensen. 

Om de groei van mensen en van onze organisatie mogelijk te maken, zetten wij het Young Professional programma op. Hoe ervaren jonge talenten het werken in de ICT en de eerste weken bij Motion10? Dat kun je volgen in de vlogs onder de hashtag #StartYourCareer. Shadi is de tweede Young Professional dit jaar die zijn ervaringen met je deelt. Bekijk hieronder zijn vlog!

Meer over Shadi

“Ik ben Shadi Akkouh. Ik ben 25 jaar en afgestudeerd met een bachelor Business IT & Management. Voor mijn bachelor heb ik ook de studie Applicatie Ontwikkeling gevolgd.”

Visie op samenwerken

“Samenwerken is een bijzonder gegeven waarbij ik twee belangrijke kanten zie. Een kant van kennis delen en het gezamenlijke doel behalen en ook een kant van vertrouwen, commitment en goede sfeer. Dit is iedere keer een nieuwe uitdaging: om de ontwikkeling en het doel constant op een passende manier te behalen. Dit heeft een grote bijdrage binnen mijn carrière.”

Ontwikkeling

“Mijn visie op ontwikkeling, met name binnen de IT sector, is dat je nooit kunt stilstaan. Binnen de sector zijn er bijna iedere dag wel nieuwe ontwikkelingen die wellicht relevant kunnen zijn. Het is dan ook een belangrijke eigenschap om leergierig en altijd up-to-date te zijn met de laatste ontwikkelingen.”

Mijn verwachting van het Young Professional programma

“De komende twee jaar zullen een sterke basis bieden, omdat ik enorm veel leer omtrent Data & Analytics. Dit zowel op theoretisch gebied als in de praktijk. Door de vele trainingen en het behalen van certificeringen verwacht ik dat ik sterker in mijn schoenen sta als toekomstige consultant. Tegelijkertijd zal het ook een plezierige ervaring worden door de sfeer van de collega’s en de ‘MotionFun’-activiteiten.”

Ook iets voor jou?

Is jouw interesse gewekt en zie jij ook een toekomst voor je in de wereld van IT? Wil jij weten wat voor mogelijkheden Motion10 jou te bieden heeft?

Met plezier Met plezier Met plezier Met plezier Met plezier Met plezier Met plezier Met plezier Met plezier Met plezier Met plezier

Met plezier

Motion10’ers vinden het belangrijk dat ze met plezier bijdragen aan de organisatie. Dat plezier zoeken we in de uitdaging in ons werk en in het delen van onze kennis, maar ook in de samenwerking en de omgang met onze collega’s. We organiseren regelmatig uitjes en evenementen, om onze passies buiten het werk met elkaar te delen en samen plezier te maken.